Hur viktig är bilen?

Skulle Alingsåsarna må bättre av en bilfri stadskärna?

Vi vet alla att bilismen har en negativ inverkan på både vårt klimat och vår närmiljö. Attityden till minskat bilanvändande har visserligen förbättrats i och med ökad miljömedvetenhet men den når fortfarande inte tillräckligt långt. Man kan fråga sig varför. Det har funnits gott om tid att arbeta för minskad bilism i samhället men tyvärr görs fortfarande de största transportrelaterade satsningarna  till bilens fördel. Det finns en tröghet som till stor del beror på det politiska beroendet av opinionens stöd. Det är helt enkelt inte fördelaktigt att som politiker genomföra drastiska åtgärder för att minska bilanvändandet då det finns en överhängande rädsla att förlora väljare. Och utan hållbara strategier genom politiska beslut fortsätter medborgarnas bilberoende.

Men är det egentligen bilen vi behöver? Är det inte snarare flexibiliteten och friheten vi är beroende av? Statistik visar att det ofta, som i Alingsås fall, är både lättare och mer ekonomiskt lönsamt att ta bilen än att åka kollektivt. Men vad händer när bensinpriserna blir för höga? Många forskare är idag överens om att vi i år passerat punkten för maximal råoljeproduktion. Denna punkt kallas peak oil och är ett faktum snarare än en teori. En uppenbar konsekvens av peak oil är ständigt accelererande oljepriser, som en följd av ökad efterfrågan i kombination med sinande resurser.

Det finns därför en fara i att vara allt för beroende av bilen. Det möjligt att ny teknik kan komma med nya lösningar, men hur stor är sannolikheten att detta sker inom en nödvändig tidsram? Bättre är att  vara på den säkra sidan och hitta nya lösningar och tekniker utifrån en oberoende och säker situation. Därför är det viktigt att underlätta för Alingsås invånare att i större utsträckning nyttja tåg, buss och cykel som transportmedel. Detta kan med rätt satsningar och vilja hos allmänheten ge motsvarande flexibilitet och frihet som bilen.

I Alingsås kan medborgarna parkera avgiftsfritt i stadens centrala delar, även så på det stora torget som annars skulle antas vara stadens mest centrala mötesplats. Är det inte värt att som en start förhindra bilar i stadskärnan till förmån för ökad cyklism? Utefter detta kanske Alinsås kan fortsätta sin förbättring mot att bli en riktigt hållbar stad med goda trafikvanor.

Detta inlägg publicerades i Analyser. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hur viktig är bilen?

  1. Anton Andreasson skriver:

    Under en kort tid i slutet av nittiotalet så stängdes Norra Strömgatan av för biltrafik. Vid den tiden hade, om jag inte minns fel, luftkvaliteten hamnat på samma nivå som Backaplan, Göteborg. Hur den är i dag vore intressant att veta, samt varför inte gatan återigen kan få bli bilfri. Det vore nog populärt bland de nya pub- och restaurangägare som flyttat in vid ån sedan dess, samt för alla barn som rör sig kring Lendahlskolan.

  2. Erik Samuelsson skriver:

    Följ gärna lokaltidningens debatter där många inlägg handlar om just behov av central parkering och behovet att köra (snabbt) genom centrum där gatstensbeläggningen upplevs som hinder för bilismen.

    Några axplock:
    http://www.alingsastidning.se/sokresultat_visa_debatt.asp?id=3435&sokstrang=&sidnamn=VISA%20SOKRESULTAT&offset=30
    http://www.alingsastidning.se/sokresultat_visa_debatt.asp?id=3417&sokstrang=&sidnamn=VISA%20SOKRESULTAT&offset=30
    http://www.alingsastidning.se/sokresultat_visa_debatt.asp?id=3439&sokstrang=&sidnamn=VISA%20SOKRESULTAT&offset=0

    • Ylva Lundin skriver:

      Många är skeptiska till förändring men jag tror att de flesta skulle uppskatta ett bilfritt centrum. Jag känner mig övertygad om att det skulle öka stadens attraktionskraft.

  3. Martin skriver:

    Det finns en Facebookgrupp som består av 245 medlemmar som tycker att Norra Strömgatan ska bli bilfri vid restaurang Åkanten. Den borde man kunna blåsa liv i. http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=333313698587

  4. Martin skriver:

    Här kommer några framgångsrika internationella exempel på städer som satser mer på cyklar och kollektivtrafik än på bilar. :

    I Paris har beslutsfattarna bestämt att de inte tänker investera mer i vägrafik. Istället satsar de 70% på kollektivtrafik och 30 % på gång- och cykeltrafik förtutom en del på trafiksäkerhet

    I den tyska staden Freiburg har man en bilfri innerstad

    I den hollänska staden Groningen är stadsplaneringen inriktad på ökad bekvämlighet för cyklister och minskat utrymme för bilar. Cykeln står för hälften av resorna inom staden. Staden anses idag betydligt mer attraktiv att bo i än tidigare och butiksägarna vill att staden ska stänga av deras gator från biltrafik så att butikerna ska ligga,mer attraktivt för cyklisterna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s